Tweede week school

Het enige gevaar aan Colombia is dat je er langer wilt blijven.

Vorige week heb ik een aanvraag ingediend voor hier langer te blijven, in afwachting tot een antwoord ben u ik alvast begonnen meerdere lessen te volgen. Ik volg nu alle lessen van het tweede semester van het vierde jaar (in het laatste jaar zijner alleen maar stages) met uitzondering van rechten dat ik heb vervangen door geschiedenis.

Mijn vakken zijn;

– Taller VIII: Mijn hoofdvak, en het vak waarom ik hier ben. Het is een wedstrijdontwerp voor een mogelijke toekomst voor Buenaventura. Zoals ik eerder al zei kampt Buenaventura met vele problemen. Door de veranderingen in het klimaat stijgt het waterniveau en verhoogt de kans op tsunami’s. Ook de huidige leeftoestand van de bevolking is zeer slecht, bijna niemand beschikt over elektriciteit en amper de helft over drinkwater. Voor de afro-Colombiaanse bevolking is de nabijheid van water levensnoodzakelijk. Ze gebruiken de zee voor transport, veiligheid en als voedselbron. De volkeren komen oorspronkelijk uit het regenwoud waar ze op de oevers leefden, maar zijn verjaagd door de aanwezigheid van rebbelen. Het is nu onze taak om een oplossing te zoeken met respect voor de cultuur en de noden van de bevolking.
Voor dit vak krijgen we telkens grote opdrachten, zo hebben we reeks een onderzoek en een reflectie moeten uitvoeren, volgende week is het maquettetijd.

– Arquitectura Moderna y Postmoderna: Zoals de naam al doet vermoeden gaat dit vak over de geschiedenis van de architectuur, meer bepaald het modernisme en postmodernisme. Deze les wordt gegeven door dezelfde prof als Taller VIII. Deze prof heeft enkele jaren in Italië gestudeerd en is zeer goed op de hoogte van de Europese architectuur. Ook in dit vak is de professor fan van handwerk waardoor we vele minimaquettes van postmodernistische gebouwen moeten maken waarin we de essentie van het gebouw blootleggen.

– Administración de Obra: Deze les gaat over het papierwerk dat komt kijken bij het bouwen van een gebouw. Ook moeten we een werf opvolgen in groep, waar we dezekeer de administratieve kant bekijken. Mijn eerste indruk is dat dit zeer gelijkaardig als België verloopt, alleen wat trager. de leerkracht van dit vak is het hoofd van architectuur.

– Cultura Investigativa: Een soort onderzoekslabo, Deze les gaat ook over het papierwerk verbonden aan een project. Hier leren we overheidssite’s, productinformatie,… Gebruiken om juiste waarden en kosten te kunnen gebruiken in projecten. Tot nu toe hebben we alleen nog maar uitleg gehad over alle bronnen die we kunnen gebruiken, dus de echte taak ken ik nog niet.

– Construcción VI: Vergelijkbaar met bouwtechnologiën in België, gemengd met constructie. Hier bestaan de taken ook vooral uit maquettes, en berekeningen.

Ten slotte een van de belangrijkste dingen dat je hier leert is Spaans, hier praat echt niemand Engels waardoor Colombia ook een zeer goede talenschool wordt.

De uurroosters zijn hier ook heel anders dan in België, dinsdag en donderdag heb ik al les om 6 uur ’s ochtends, wat wel heel vroeg is naar Belgische normen.

Het zou de moeite zijn om hier langer te kunnen studeren, op vlak van de universiteit en op vlak van het land. De klassen in de universiteit zijn veel kleiner waardoor de lessen persoonlijker zijn. er wordt ook meer tijd gemaakt om te reflecteren en om na te denken met wat we eigenlijk bezig zijn.
het land zelf zit in een belangrijke evolutie. Enkele jaren geleden was het bij de gevaarlijkste landen ter wereld waar het nu een relatief veilig gevoel heeft. Colombia heeft een enorm potentieel, met zijn vele jonge studenten en verminderde corruptie gaat het land een schitterende toekomst tegemoet. Een voorbeeld hier van is ook dit artikel over het toerisme in Colombia.

20120816-144403.jpg

20120816-144415.jpg

2 gedachtes over “Tweede week school

  1. Dimitri, ik ben u nog vergeten vragen hoe je dat blauw oog opgelopen hebt? Was het bij een hindernis op de weg naar Juntas ?
    En Charlotte wou ik nog bedanken voor het medelijden ….

Schrijf hier je reactie, alvast bedankt! Dimi